2024/43. - halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége
A vádlott 2022. június 22-én délelőtt tehergépkocsit vezetve munkát végezve közlekedett Várpalota lakott területén belül, derült időben, száraz, idegen anyagtól mentes, aszfalt burkolatú úttesten, gyenge forgalomban. A tehergépkocsi jobb oldali első utasa a vádlott munkatársa, a tanú volt. A vádlottnak és munkatársának a feladata
Várpalotán a már korábban összegyűjtött, zsákba rakott, zöld hulladékok kocsira történő felrakása volt. Ennek érdekében a vádlott egy park mellett szabálytalanul, a forgalommal szemben, a bal oldali forgalmi sávban állította meg a járművet, és az volt a szándéka, hogy kb. 17 métert halad hátramenetben a bal oldali forgalmi sávban a következő hulladékgyűjtő zsákig.
Ezzel azonos időben közlekedett a sértett gyalogos a vádlotti járművel párhuzamosan, azonban az utca ellentétes oldalán lévő járdán. A sértett át akart kelni az úttesten, azonban szabálytalanul nem ment el a gyalogos-átkelőhelyig, hanem – mivel nem észlelt haladó járművet – megkezdte az átkelést.
A vádlott, amikor a mögötte lévő forgalom engedte, hátramenet végzésébe kezdett úgy, hogy a gépjármű sebességváltóját nem helyezte hátramenetbe, hanem üres fokozatban, az út lejtését kihasználva kezdett hátrafelé gurulni, miközben a gépkocsi motorja alapjáraton volt. A tehergépkocsival a hátramenet végrehajtása során nem győződött meg arról, hogy a mögötte lévő úttesten a közlekedése az arra járó gyalogosokat veszélyezteti-e. Ennek következtében elütötte az úton gyalogosan átkelni szándékozó sértettet.
A vádlott által vezetett tehergépkocsi a hátra gurulás megkezdésétől legalább 8 métert tett meg az elütésig, amikor 10-14 km/óra sebességgel, fékezés nélkül ütötte el a gyalogost. A vádlott az elütést megelőzően nem észlelte a sértett haladását, az elütéskor egy koppanást hallott, melyre fékezéssel reagált, így az elütéstől a megállásig a gépkocsi 4-5 méter utat tett meg. Az elütés következtében a tehergépkocsi a gyalogost meglökte, aki a stabilitását elvesztette és így a tehergépkocsi alá került.
A sértett a baleset következtében súlyos sérüléseket szenvedett, majd 2022. augusztus 4-én kórházi ápolása során elhunyt. A sértett halála és az elszenvedett baleseti sérülések között közvetett, részoksági összefüggés állapítható meg: a halál bekövetkezését baleseti sérülései alapozták meg, azonban természetes kórokú megbetegedései a sérülések kialakulásában, állapotának alakulásában és a halál adott időpontban való bekövetkezésében jelentős szerepet játszottak.
A baleset azért következett be, mert a vádlott cselekményével megszegte a KRESZ 25. § (2) bekezdésében foglalt szabályt, mely szerint a járművel az úttesten annak menetirány szerinti jobb oldalán kell közlekedni. Megszegte továbbá a KRESZ 33. § (1) és (3) bekezdésében foglalt rendelkezéseket, mely szerint járművel hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza. Ha a személy- és vagyonbiztonság megkívánja, a hátramenethez a járművezetőnek gondoskodnia kell arra alkalmas irányító személy közreműködéséről. Az irányító személynek úgy kell elhelyezkednie, hogy folyamatosan lássa a jármű mögötti területet, és a jármű vezetőjével is kapcsolata legyen.
A sértett megszegte a KRESZ 21. § (5) bekezdésében foglalt szabályt, amely szerint a gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen mehet át.
A bíróság az ügyben előkészítő ülést tart.
Információ:
dr. Laczkó Henriett
sajtószóvivő
06-30/237-5069
sajto_veszprem@birosag.hu