Általános tájékoztató
A bírósági eljárásban tanúként olyan személyek vehetnek részt, akik közvetlenül tudnak információt szolgáltatni az adott ügyben, vagy akik a bizonyítékokhoz, eseményekhez kapcsolódóan tudják a tényeket elmondani. Ennélfogva tanú bárki lehet, aki tudomással bír az ügyhöz kapcsolódó tényekről és képes a tanúvallomás megtételére.
A tanúvallomás célja, hogy segítse a bíróságot a tények megállapításában, ennélfogva a tanúvallomás a bíróság által lefolytatott bizonyítási eljárás egyik legfontosabb eszköze.
A tanú a bíróság idézésére köteles megjelenni és vallomást tenni.
A bíróságok a tanúként idézettek számára tanúgondozási feladatokat látnak el. A tanúgondozás célja, hogy a tanúként idézett személyek számára a bíróságok széleskörű és közérthető tájékoztatást nyújtsanak, a meghallgatáskor szükségszerű várakozásban rejlő traumákat csökkentsék a félelemmentes vallomástétel biztosítása érdekében, valamint jobbá tegyék a kihallgatási körülményeket, illetve, hogy elősegítsék az eljárásban a tanúk jogainak, így az áldozati jogoknak is az érvényesülését. Mindezek pedig hozzájárulnak a bíróságok időszerű ítélkezésének előmozdításához, mely össztársadalmi érdek.
2015-től a bíróságokon megjelent az áldozatsegítés is, mint a tanúgondozás kiemelt része, figyelemmel arra, hogy a bűncselekmények áldozatai szinte kivétel nélkül tanúként kerülnek kihallgatásra.
Az Igazságügyi Minisztérium kezdeményezésére áldozatsegítő központok jöttek létre, melyek feladatai a bűncselekmények áldozatainak jogi, pszichológiai és gyakorlati támogatása, valamint a kárenyhítés biztosítása. Az áldozatsegítő központok munkájáról és az egyes központok elérhetőségéről az alábbi linken található információ: https://vansegitseg.im.gov.hu/
A bírósági tanúgondozás és áldozatsegítés három fő területre terjed ki, ezek:
• a tájékoztatás,
• a tanúzási kötelezettség teljesítésének elősegítése, és
• az elkülönített helyen várakozás, illetve ki- illetve meghallgatás biztosítása.
A tanúgondozást az egyes bíróságokon a tanúgondozók végzik.
A tanúgondozó a hozzá forduló ügyfeleknek az alábbiakról ad, illetve adhat tájékoztatást:
• a tanú jogairól és kötelezettségeiről
• egyes jogokról és kötelezettségek mikéntjéről
• a bíróság előtti megjelenés elvárhatóságáról
• a bíróság elérhetőségéről, megközelítéséről
• a távolmaradás kimentésének módjáról
• az igazolatlan távolmaradás következményeiről
• az idézésre történő megjelenés költségtérítési lehetőségeiről,
• a kiskorúak bíróság előtti megjelenésének kötelezettségeiről, a törvényes képviselő jogairól
• a tanú elkülönített várakozásának feltételeiről
• tanú, illetve gyermek-meghallgató szoba igénybevételének lehetőségéről és módjáról
• távmeghallgatás lehetőségéről
• a tanú bíróság előtti viselkedési szabályairól
• az áldozatvédelemmel érintett és a különleges bánásmódot igénylő személyekre vonatkozó különös szabályokról, lehetőségekről.
A tájékoztatás korlátját jelenti ugyanakkor, hogy a tanúgondozó
• azon ügyben, amelyben tanúvallomást kell tennie a tanúnak, nem adhat semmilyen felvilágosítást;
• a tanú vallomását, ügyre vonatkozó nyilatkozatát nem hallgathatja meg, nem foglalhatja jegyzőkönyvbe;
• a tanúvallomás megtételének mikéntjére, tartalmára vonatkozóan tanácsot nem adhat, a tanút tanúvallomása megtételében nem befolyásolhatja;
• nem adhat tájékoztatást egyéb, a bíróság előtt folyamatban levő vagy befejezett konkrét ügyről.
Országszerte valamennyi bíróság a tanúk részére kibővített tartalommal küld idézést, mely a tanúzásról szóló általános tájékoztató, a tanú jogairól és kötelezettségeiről szóló ismertető mellett az adott bíróságon elérhető tanúgondozó nevét és elérhetőségét is tartalmazza.
A tanú a tanúgondozóhoz ügyfélfogadási időben személyesen, telefonon, vagy írásban – postai úton vagy elektronikus formában fordulhat.
A tanúgondozást ellátó személyek neve, valamint telefonos és elektronikus elérhetőségük ítélőtáblákra és törvényszékekre lebontva az alábbi linken keresztül érhető el: https://birosag.hu/ugyfeleknek/tanugondozas-aldozatvedelem/tanugondozo-kereso
A tanúgondozás intézményének hozadéka az ügyfélközpontú szemléleten túl, hogy az elmúlt években sikerült a jogtudatosságot növelni az ügyfelekben, amely a tanúktól érkező beadványok, megkeresések számának csökkenését és az idézésre történő megjelenési hajlandóság növekedését eredményezte, ezzel hozzájárulva a bíróság időszerű ítélkezéséhez is.